Edycja 2024

Edycja 2023

Edycja 2022

Edycja 2021

Edycja 2020

Edycja 2019

Edycja 2018

Edycja 2017

Edycja 2016

Edycja 2015

Edycja 2014

Edycja 2013

Edycja 2012

Edycja 2011

Edycja 2010

Edycja 2009

Edycja 2008

Edycja 2007

Edycja 2006

Edycja 2005

Rafineria Jasło S.A.

Adres:
ul. 3-go Maja 101
38-200 Jasło

Telefon: 013 446 62 14
Fax: 013 446 62 45
E-mail: rafjas@rj.com.pl
WWW: www.rj.com.pl

ZAKŁAD PRZEROBU ODPADÓW
Z TWORZYW SZTUCZNYCH


W Polsce rocznie wprowadza się na rynek ok. 1 mln. ton tworzyw poliolefinowych, z tego w województwie podkarpackim ok. 100 tys. ton. Szacuje się, że każdego roku ok. ¼ mln. ton odpadów z tych tworzyw trafia na polskie wysypiska śmieci.
Wychodząc naprzeciw problemom związanym z odpadami z tworzyw sztucznych, Rafineria Jasło S.A. przy współpracy z placówkami naukowo-badawczymi podjęła prace dotyczące możliwości produkcji paliw silnikowych z udziałem frakcji węglowodorowych otrzymanych z przerobu odpadowych tworzyw sztucznych. Po przeprowadzeniu szeregu prac projektowych, konstrukcyjnych i przedwykonawczych podjęto decyzję o budowie Zakładu Przerobu Tworzyw Sztucznych. Do obsługi instalacji i prowadzenia procesu technologicznego zatrudnionych zostanie 47 pracowników. Koszt inwestycji to ok. 12 mln. zł., w całości wygospodarowanych ze środków własnych rafinerii.
Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym praca nowo wybudowanego Zakładu Przerobu Tworzyw Sztucznych przyczyniła się do częściowego rozwiązania problemu, jaki niewątpliwie stanowią odpady z tworzyw sztucznych. Pozwala także na odzyskanie z odpadów cennych surowców do produkcji paliw, a przede wszystkim stworzyła nowe miejsca pracy. Oddane do użytku inwestycje są szansą na przyszłość, a obrana przed pięcioma laty droga restrukturyzacji majątku produkcyjnego, nieprodukcyjnego, socjalnego i finansów przynosi efekty.
Otwarcie zmodernizowanej Instalacji Oksydacji Asfaltów i Emulsji Asfaltowych pozwoliła poprawić efektywność prowadzonych na niej procesów produkcyjnych oraz rozszerzyła asortyment oferowanych produktów. Zdolności produkcyjne instalacji po modernizacji wynoszą 35 tys. ton asfaltów drogowych i przemysłowych oraz 15 tys. ton emulsji asfaltowych, co stanowi dwukrotny przyrost potencjału produkcyjnego. Dzięki zmodernizowaniu instalacji zmniejszona została emisja zanieczyszczeń do atmosfery oraz ładunek zanieczyszczeń w ściekach, doprowadzając do stanu zgodnego z wymaganiami unijnymi. Realizacja inwestycji to koszt 7 mln. zł.
Instalacji Oksydacji Asfaltów i Emulsji Asfaltowych została wybudowana w oparciu o urządzenia francuskiej firmy Emulbitume, z zastosowaniem najnowszych europejskich rozwiązań konstrukcyjnych. Posiada możliwość wytwarzania wielu gatunków emulsji klasycznych i modyfikowanych poliuretanem, przeznaczonych do prowadzenia szerokiej gamy robót drogowych. Bogato wyposażone i oprzyrządowane zaplecze pozwala na pełną kontrolę całego procesu technologicznego i wytwarzanie produktów o wysokiej jakości, zgodnie z wymogami polskich i europejskich norm, w tym również dotyczących ochrony środowiska (produkcja odbywa się bez wytwarzania odpadów).

TERMINAL PALIW
Zadanie inwestycyjne pod nazwą „Terminal Paliw” polegało na budowie w pełni hermetycznej bazy paliw spełniającej Dyrektywy Unii Europejskiej, obejmującej odbiór, magazynowanie i nalew paliw płynnych z wykorzystaniem istniejącego w Rafinerii Jasło S.A. parku zbiorników i dwóch nowych zbiorników o pojemności 10 000m3 każdy. Realizacja tej inwestycji miała na celu nie tylko dostosowanie do obowiązujących przepisów, ale również uzyskanie wymiernych efektów ekonomicznych, ekologicznych, a także zapewnienie Klientom szybkiej i zautomatyzowanej obsługi.

W ramach zadania inwestycyjnego „Terminal Paliw” zrealizowano:
  1. Front rozładunkowy cystern kolejowych
Modernizacja załadunku i rozładunku cystern kolejowych obejmowała przebudowę podtorza z zainstalowaniem szczelnej tacy na dwóch torach, pomiędzy którymi usytuowano kolektory rozładowcze. Tace szczelne posiadają możliwość odprowadzania, poprzez kanalizację technologiczną, wszelkich ewentualnych wycieków do separatora produktów ropopochodnych, a po ich oczyszczeniu do kanalizacji ogólnospławnej. Tace szczelne i zabudowane separatory zabezpieczają przed przedostaniem się do gruntu produktów ropopochodnych w ilości ok. 24t/rok. Trzy kolektory rozładowcze przeznaczone dla trzech gatunków paliw umożliwiają jednoczesne opróżnianie dwóch 10-cio cysternowych składów. Do rozładunku benzyn zamontowane są pompy o wydajności 180 m3/h, natomiast do rozładunku oleju napędowego pompa o wydajności 360 m3/h. Czas trwania czystego rozładunku 10 cystern kolejowych wynosi 1,7h.
  1. Front załadunkowy cystern kolejowych

Do nalewu cystern kolejowych zamontowane są dwa nowoczesne, shermetyzowane nalewaki kolejowe. Wydajność pomp to 180 m3/h każda. Czas załadunku jednej cysterny kolejowej wynosi ok. 20 minut dla benzyn i ok. 15 minut dla oleju napędowego. Czas trwania czystego nalewu 13 cystern kolejowych (10 ON i 3 benzyn) wynosi ok. 2,7h.
  1. Ekspedycja autocysternowa

Do nalewu paliw do autocystern służą trzy stanowiska, które są samoobsługowe, a wszystkie czynności są kontrolowane przez centralny system sterowania nalewem. Czas napełniania autocystery dla stanowisk z górnym nalewem wynosi ok. 24 minut, natomiast dla stanowiska z dolnym nalewem czas uzależniony jest od tego, czy nalew będzie prowadzony jednym czy czterema ramionami jednocześnie. Zakłada się czas pełnienia od 15 do 25 minut.
  1. System hermetyzacji terminalu

W celu ograniczenia emisji węglowodorów do atmosfery wykonany została system hermetyzacji odbierający opary z operacji nalewu i magazynowania paliw. Dzięki temu możliwe jest odzyskiwanie z oparów, dotychczas kierowanych do powietrza, ok. 97% zawartych w nich węglowodorów.
  1. Gospodarka slopami

Wszystkie spusty z rurociągów technologicznych benzyn i oleju napędowego, aparatów i urządzeń są skolektorowane i odprowadzane do zbiorników slopów. Usytuowanie zbiorników zapewnia grawitacyjny spływ produktów rurociągami podziemnymi. Na komorach zbiorników podziemnych zamontowane zostały pompy zanurzeniowe, dzięki którym zmagazynowane produkty przetłaczane będą do odpowiednich zbiorników magazynowych.
  1. Instalacja dozowania dodatków

W celu skomponowania i wyekspediowania paliw odpowiednio, odpowiednio uszlachetnionych dodatkami firmowymi, wykonano instalację dozowania dodatków do benzyn i oleju napędowego. Układy dozujące znajdują się na stanowiskach nalewczych do autocystern, natomiast zbiorniki pięciokomorowe z pompami rozładowczo-ekspedycyjnymi w szczelnej tacy zbiorników dodatków. Pompy rozładunkowe dodatków sterowane są lokalnie, natomiast pompy dozujące dodatki pracują w systemie automatycznym w połączeniu z komputerowym, centralnym systemem sterowania nalewem.
  1. Pompowanie rozładowczo – ekspedycyjne paliw

Do obsługi wszystkich procesów technologicznych Terminalu Paliw wybudowano pompownię rozładowczo-ekspedycyjną oraz pompownię ekspedycyjną oleju opałowego. W pompowni rozładowczo-ekspedycyjnej benzyn i oleju napędowego zainstalowano 16 pomp o wydajności od 75 do 360 m3/h do obsługi rozładunku paliw z cystern kolejowych, nalewu paliw do cystern kolejowych i autocystern oraz do operacji międzyzbiornikowych. W pompowni ekspedycyjnej oleju opałowego zamieszczono dwie pompy sterowane automatycznie, obsługujące nalew i operacje międzyzbiornikowe na instalacji oleju opałowego.
  1. Parki zbiorników magazynowych paliw
Paliwa do procesów rozładunkowych i nalewczych terminalu magazynowane są w zbiornikach z przeznaczeniem na:
  1. olej napędowy -
dwa nowe, dwupłaszczowe zbiorniki o pojemności
10 000m3 każdy. Zbiorniki posiadają podwójne,
monitorowane dna, wewnętrzne dachy pływające oraz
pełne wyposażenie technologiczne umożliwiające
automatyczne sterowanie procesami rozładunku i nalewu paliw.
- zmodernizowany zbiornik magazynowy A-62 o pojemności 3 600m3 ,
  1. benzyna B-95
- Dwa zmodernizowane zbiorniki A-55 i A-57 o pojemności3 800m3.
  1. benzyna B-98
- jeden zmodernizowany zbiornik A-59 o pojemności 3 700m3.
  1. olej opałowy lekki
-dwa zmodernizowane zbiorniki A-64 i A-65 o pojemności
1 000m3 każdy.
  1. Centralna sterownia, kontener obsługi Klienta i dyspozytora nalewu
Praca terminalu jest w pełni zautomatyzowana. Procesami rozładunku, magazynowania i nalewu paliw kieruje dyspozytor za pomocą komputerowego systemu sterowania, który kontroluje wszystkie urządzenia zapewniające bezpieczną pracę instalacji. W centralnej sterowni i kontenerze dyspozytora nalewu monitoruje się cały proces technologiczny, utrzymuje się łączność telefoniczną i podgląd monitoringu wizyjnego ze wszystkimi obiektami terminalu oraz kontroluje się wszystkie sygnały z systemów zabezpieczających. Na każdym obiekcie terminalu zamontowano urządzenia sygnalizacji alarmowo-pożarowej, kamery monitorujące i rejestrujące wszystkie zdarzenia związane z obsługą urządzeń i procesami rozładunku i nalewu paliw oraz czujniki stężenia węglowodorów w powietrzu.
  1. Obsługa Klienta Terminalu Paliw
System sprzedaży paliw i obsługi Klienta został opracowany w celu uproszczenia i zautomatyzowania wszystkich procedur a równocześnie w celu maksymalnego skrócenia czasu i obsługi autocystern. Na bramie wjazdowej do Rafinerii Jasło S.A., znajduje się podgląd komputerowy umożliwiający weryfikację Klienta. Po sprawdzeniu danych kierowca otrzymuje kartę pełnienia oraz kartę magnetyczną umożliwiającą komunikację, na bramie wjazdowej Terminalu paliw, z dyspozytorem nalewu i uzyskanie zezwolenia na wjazd na stanowisko nalewcze. Zezwolenie na wjazd jest sygnalizowane zielonym światłem i podniesieniem zapory drogowej. Kierowca udaje się na wskazane stanowisko nalewcze, wykonuje wszystkie czynności związane z przygotowaniem cysterny do nalewu oraz zadaje dyspozycje nalewu według otrzymanej karty pełnienia. System, po sprawdzeniu prawidłowości wykonania wszystkich czynności zabezpieczających nalew, realizuje zlecenie. Po napełnieniu i prawidłowym wykonaniu czynności związanych z rozłączeniem cysterny kierowca otrzymuje sygnał od systemu o zezwoleniu na wyjazd ze stanowiska. Kierowca zatrzymuje się w pobliżu kontenera obsługi Klienta, gdzie otrzymuje komplet dokumentów (ADR, Świadectwo jakości, faktura itp.). Następnie za pomocą karty magnetycznej komunikuje się z dyspozytorem nalewu na bramie wyjazdowej i otrzymuje zezwolenie na wyjazd z Terminalu Paliw. Na bramie wyjazdowej z Rafinerii Jasło strażnik sprawdza prawidłowe zaplombowanie cysterny i odbiera kartę magnetyczną. W przyszłości planuje się wyeliminowanie postoju cysterny przy kontenerze obsługi Klienta i automatyczne drukowanie dokumentów na bramie wyjazdowej Terminalu Paliw.



| Strona główna PNG | Lista firm PNG 2005 | Lista firm PNG 2005 w kategorii firm dużych |